30 KRÁSNÝCH LET: ROZHOVOR

Ve středu 27. listopadu 1991 se v pražském hotelu Atrium (dnešním hotelu Hilton Prague) uskutečnilo první setkání zájemců o spolupráci s JUSTem, kde bylo možné se rovnou zaregistrovat a stát poradcem. Charismatický Guido Lenherr, toho času ředitel exportu švýcarského JUSTu, představil zhruba pěti stovkám československých zájemců kosmetiku JUST i způsob jejího prodeje. Tou dobou již Guido Lenherr spolupracoval s Jiřím Lízálkem st., který se rozhodl JUSTu pomoci sám, jelikož to tehdy nebylo možné v jeho působišti (Chemapolu, což byla společnost pro dovoz a vývoz chemikálií a kosmetiky v bývalé ČSSR a ČSFR). A tak letos – 27. listopadu 2021 – slavíme 30leté výročí první registrace poradců a úplný začátek JUSTu u nás.

Za uplynulé tři dekády jsme získali více než 45 tisíc poradců. Více než 7 tisíc poradců je aktivních pravidelně. Poznejte sedmero z nich, kteří jsou s námi od úplného začátku. Za vstřícnost při spoluvytváření tohoto rozhovoru děkujeme Blance Kusové a Vladimíru Komárovi, Jarmile Šmídové, Marii Kropáčkové, Heleně Šachlové, Ivaně Maršálové a Miroslavu Valouškovi.

Co se vám vybaví jako první, když se řekne: Praha, 27. listopadu 1991?
Vladimír: Davy lidí mířící k mému překvapení stejným směrem jako já. Guido Lenherr vonící na kilometr daleko a s melírem ve vlasech.
Blanka: Vybavuje se mi hotel Atrium, kam jsem se vydala díky inzerátu v novinách. Guido Lenherr tam představil švýcarskou firmu JUST, kvalitu produktů, šetrný způsob jejich zpracování a také seriózní péči o zákazníka.
Ivana: Setkání proběhlo v největším pražském hotelu Atrium, který se dnes jmenuje Hilton Prague.
Helena: Byla to tehdy náhoda, zrovna jsem měla cestu do Prahy a kamarádi mi o setkání řekli. Tak jsem tam prostě přišla. Produkty byly fajn.
Marie: Vzpomínám si na hotel InterContinental (pozn. red.: Paní Marie je totiž dokonce účastnicí jakéhosi nultého setkání, které zorganizoval Guido Lenherr ještě před seznámením s Jiřím Lízálkem st.). Zaujaly mne produkty s obsahem bylinek.
Jarmila: Našli jsme tehdy s manželem inzerát v novinách a zaujalo nás to. Tak jsme se vydali na setkání, na které vzpomínám jako na moc hezkou událost.
Miroslav: Vybaví se mi hned několik věcí: inzerát v denním tisku a hluboký dojem z následného setkání. Protože jsem zvědavý člověk, ten inzerát jsem bral jako možnost dozvědět se možná něco zajímavého. A když nic jiného, alespoň bych se podíval do hotelu Atrium „zevnitř“. Nebyla to moje první předváděcí akce. Ale tato ve mně zanechala hluboký dojem v celém svém rozsahu – prezentace firmy i produktů, kultivovaný projev všech hovořících, žádné vychloubání, pouze jasná fakta a nastínění možností. A samozřejmě prostředí hotelu.

Co bylo vaší motivací pro to, rovnou se zaregistrovat a stát se poradci?
Vladimír: Lákala mne možnost lepšího výdělku a podnikání bez vlastních investic. Začátek devadesátých let byl bohatý na různé šmejdy, podvodníky a nekalý multilevel marketing (který dodnes přímému prodeji dělá špatné jméno) – ale jednalo se o firmu ze Švýcarska, které je v mých očích velmi důvěryhodné. Tak jsem do toho šel.
Blanka: Tehdy jsem pracovala ve školství, ale vždy mne zajímala hlavně příroda, bylinky a zdraví. Navíc mám ráda poctivou kvalitu a lidi. To vše rozhodlo o mojí registraci.
Ivana: Byla jsem jednoduše nadšená z celé akce, z produktů a také z možnosti přinášet lidem produkty, které se jim nejen budou líbit, ale které jim i pomohou.
Helena: Tehdy jsem to moc neřešila, produkty mi přišly fajn, prostě jsem se zaregistrovala. Následovaly roky, kdy jsem nebyla aktivní. Když jsem po letech chtěla s JUSTem začít spolupracovat, protože jsem na to měla více prostoru, a poprosila jsem kamarádku o registraci, k našemu překvapení jsme zjistily, že mám poradcovské číslo dva!
Marie: V té době jsem šla do důchodu, syn už byl na vysoké škole, a tak jsem měla prostor se tomu věnovat. Moc mě zajímají bylinky a možnost pečovat o zdraví a pohodu alternativně, přírodní cestou. Tak jsem se zaregistrovala.
Jarmila: Vzpomněla jsem si tehdy na tátovy švýcarské hodinky, které skutečně dobře šlapaly. Švýcarsko v mých očích reprezentovalo precizní kvalitu a spolehlivost. A také je to krásná země. To mne přimělo se zaregistrovat.
Miroslav: Pro mě, kluka z malé vesničky, bylo setkání v hotelu Atrium něco fascinujícího, s čím jsem se ještě nesetkal. Intuitivně jsem cítil, že to je něco mimořádného, výjimečného. O tom jsem přesvědčen dodnes.

Jaké jsou vaše oblíbené produkty či bylinky?
(pozn. red.: V odpovědích si dovolíme vynechat stálice, jako jsou Eucasol či Olej z 31 léčivých bylin a produkty obsahující tymián – ty milujeme bezesporu všichni a jejich názvy při rozhovorech padly mnohokrát.)
Vladimír: Osobně mám moc rád Tělový balzám, u něhož mne mrzí, že se jej toho času nepovedlo zavést do katalogové nabídky (ale dodnes je občas v Mimořádné nabídce). Naprosto báječně voní a osvěžuje podobně jako třeba Bodyfresh.
Blanka: Mám ráda všechny bylinky, protože pomáhají a některé dovedou zlepšit chuť a kvalitu pokrmů. Zvláštní místo v mém srdci má měsíček. Měsíčkový krém mám ráda od prvního vyzkoušení.
Ivana: Je těžké vybrat jen jeden. K mým velkým favoritům patří Appenzellský bylinný krém, jehož vůně mne fascinuje. Mezi moje oblíbené bylinky patří echinacea (pomáhá a je i krásná), levandule a máta.
Helena: Miluji Artyčokové tablety. Také Krém na ruce, ten mám pro sebe pro radost, Měsíčkový krém a TEA TREE krém s manukou a rosalinou.
Marie: Miluji Levandulový krém a z bylinek, které pěstuji, mám ráda zejména meduňku.
Jarmila: S manželem si libujeme ve Slézovém krému, je velmi příjemný a nádherně voní. Manžel jej rád používá i po holení.
Miroslav: Nemám vysloveně nejoblíbenější produkt, dokonce ani bylinku. Každá má svůj význam a smysl. Záleží pouze na tom, co člověk potřebuje, nebo co uzná, že mu prospěje.

Co byste vzkázali poradcům JUSTu do jejich prvních třiceti let s JUSTem?
Vladimír: Dovolím si citovat Guidouška: „Neprodávej, ale prostě se bav s lidmi, naslouchej a buď příkladem.“ Též razím heslo, že zákazník, který je přesvědčen o kvalitě produktů, neváhá a nakoupí.
Blanka: Přeji vám hodně úspěchů, aby vás neopustila láska k přírodě, produktům a firmě a abyste si vážili stálých zákazníků, které za jejich věrnost odměňujte.
Ivana: Všem bych chtěla vzkázat, že život s JUSTem se nedá ničím nahradit. Je však třeba především láska k lidem, bez kterých to nejde, láska k produktům, které se musí vyzkoušet, používat je a tím poznat jejich vlastnosti a účinky. A hlavně to nevzdávat při prvním neúspěchu a mít trpělivost.
Helena: I pravidelné objednávky osvědčených produktů jen pro sebe, rodinu a blízké nebo sousedy jsou fajn.
Marie: Opravdu dobré je dávat lidem vzorky. Sami pak projeví zájem o produkt, který jim vyhovuje. A také doporučuji konzultovat dotazy zákazníků s ostatními poradci. Poradce by totiž měl vždy mít potřebné znalosti, aby zákazníkovi vhodně doporučil produkty.
Jarmila: JUSTu je třeba se věnovat upřímně, věřit tomu a vložit do snahy srdce. Nejedná se o práci, která se dělá pouze kvůli výdělku. Souhlasím proto s tím, co tu již padlo – neprodávat, ale mluvit s lidmi.
Miroslav: Aby se co nejvíce sžili s přímým prodejem, dokonale se naučili vše o produktech a využívali svých osobních zkušeností s produkty i zkušeností ostatních poradců. Podle mě je právě toto veliká šance na úspěch. Do dalších nejen 30 let přeji JUSTu zdravý růst a všem poradcům samé spokojené zákazníky.

Medailonky

Vladimír Komár z Kyjova patří k JUSTu naprosto neodmyslitelně. Všude s sebou bere svůj pohotový humor a nadhled. Je pomyslným tatínkem českých party, protože se vše naučil od Guida Lenherra; v roce 2014 pomohl obnovit oblíbenost party u nás. Guido a Vladimír se dodnes přátelí, byť na dálku přes WhatsApp. Mají společnou vyřídilku, ostrovtip i to, že jsou oblíbenými společníky. Vladimír prohání na parketu během společenského večera na školeních JUSTu již několikátou generaci poradkyň, které nedají dopustit na jeho dnes již legendární bonmoty vystihující podstatu prodeje top produktů, jako např.: „s nohama má každý něco“.

Blanka Kusová z Prahy téměř 40 let působila jako učitelka, a tak přirozeně našla mnoho zákazníků právě ve školství mezi žáky a jejich rodiči. Paní Blanka je dodnes navzdory úctyhodnému věku aktivním členem rodiny JUST. Znalostí o produktech má mnoho, stejně tak jako zážitků. JUST pro ni představuje výborné produkty, mnoho vědomostí a zkušeností i mnoho přátel.

Ivana Maršálová z Prahy působila ve státní správě, dnes se JUSTu věnuje na plný úvazek a věří, že život s JUSTem se nedá ničím nahradit. Její vnuk s žertem říkává, že má babičku, která JUSTem všechno vyřeší. Právě on je nejvěrnějším uživatelem mnoha produktů JUST a Nahrin v Ivanině široké rodině. JUST pro ni představuje přátelství a lásku k produktům i lidem.

Helena Šachlová z Benešova je původní profesí rehabilitační sestra a s lidmi ze zdravotnictví zůstává ve spojení dodnes, má mezi nimi několik spokojených zákazníků. Prakticky neumí odpočívat, a když zrovna nevaří s Nahrinem, najdete ji na zahrádce. JUST pro ni představuje zejména mnoho skvělých produktů s osvědčenými účinky, kterými dělá radost i sama sobě.

Marie Kropáčková z Prahy také působila ve zdravotnictví, kdy profesi spojovala s produkty JUSTu. Když začala doprovázet svá vnoučata do školky, oslovily ji se zájmem o produkty babičky a maminky dětí. Paní Marie vždy ráda poradí, ráda pečuje, pomáhá a stále se chce učit nové věci. I ve svém úctyhodném věku je velmi aktivní a užívá si školení JUSTu, moc ji zajímají různé přednášky, ale i kontakt s lektory a s ostatními poradci.

Jarmila Šmídová z Jesenice si spolu se svojí rodinou nedovede život bez JUSTu představit – budiž toho důkazem produkty, které si přibalila s sebou – při vytváření tohoto rozhovoru jsme totiž paní Jarmilu zastihli v lázních. Paní Jarmila dodnes vyznává původní a dnes již tradiční styl poradenství – osobní setkávání včetně party a telefonování. Moc ji těší, když lidem doporučí produkt a poté obdrží pozitivní zpětnou vazbu. JUST pro ni představuje tak trochu rodinu, protože za ta léta se člověk s lidmi spřátelí a na školeních potkává ty, které má rád.

Miroslav Valoušek z Háje u Duchcova je velmi aktivní, volný čas tráví například na zahrádce, rozhovor s ním jsme připravili na poslední chvíli. Při zaslání slíbených odpovědí na naše otázky s pokorou dodal: „I na zaslouženém odpočinku mám tolik aktivit, že nestíhám.“ Jak přiznává ve svých odpovědích, odjakživa byl zvědavý a činorodý. JUST pro něj představuje především profesionální spolupráci, poctivost a kvalitní produkty – a to nejen z pohledu vlastní zkušenosti, ale i ze zkušeností se zákazníky.

Závěrem
Když se tito lidé rozhodli stát prvními poradci v tehdejším Československu, byly mi čtyři roky a zbývalo ještě dlouhých 27 let do momentu, kdy jsem JUST sama poznala – také díky inzerátu, jako oni tehdy, ale tentokrát takovému, který pátral po zaměstnancích. Nesmírně mě těší, že mne osud vmanévroval do náruče JUSTu. Při přípravách tohoto rozhovoru jsem strávila týden s telefonem u ucha a u e-mailů. Rozhovory (psané i mluvené, neboť každý preferuje něco jiného) mi odhalily ještě jednu věc – nepochybně další kompliment směrem k produktům JUST a Nahrin: asi na nich skutečně bude něco nadčasového a velmi účinného. Všichni oslovení na mne totiž velmi zapůsobili svým čilým projevem a pohotovým uvažováním. Při rozhovoru s tak vlídnými a zkušenými lidmi pro mne bylo velmi těžké uvěřit, že některé z nich ode mne dělí celé půlstoletí. Často jsem mezi řádky nebo v telefonu postřehla hodnotu, která se v této době občas někam zatoulá – pokoru. Ráda bych v souvislosti s tím zmínila ještě jednu, která je v tzv. kapce hodnot JUSTu. Ta je pro mne osobně ta nejdůležitější – zájem o člověka. V tom se JUST odjakživa lišil od ostatních. A vždycky bude.

Edita Svatošová, Marketingové oddělení JUST CS

Pozn. red.: Úplné znění rozhovoru vyšlo v listopadovém vydání Justíku, měsíčníku pro aktivní poradce.